De uitverkoop

Zie je dat rek op de foto? Zo’n uitverkooprek in een winkelstraat is de ultieme verleider. Ik herken dat maar al te goed. Voordat ik het wist had ik alweer iets gevonden dat gewoon leuk, goedkoop of handig was voor later (op de groei kopen, komt je dat bekend voor?) . Nou ja, om welke reden dan ook: er is altijd wel iets te verzinnen waarom je het niet kan laten hangen. Het kan je bijna het gevoel geven dat je een goede daad hebt verricht. Je hebt het maar mooi goedkoop ingeslagen, want straks moet je er duur aan. En misschien is het wel lekker om zoiets te kopen om tegen je man te kunnen zeggen: ‘Kijk eens, kostte bijna niets’.

Als je je beter bewust bent wat aanbiedingen met je doen, dan is het al gemakkelijker om dat rek gewoon voorbij te lopen. Want hé, je kwam toch naar het winkelcentrum om tandpasta te kopen?


Het hele jaar door krijg je aangepraat dat er sale is. Of ze het nou pre-winter-sale noemen. Of gewoon winter-sale. Of wellicht last-winter-sale. Het komt allemaal op hetzelfde neer: winkeliers willen je het gevoel geven dat het nú of nooit is.


En alsof dat nog niet genoeg is, kan je mailbox ook nog eens vollopen met mailtjes als: ‘Alleen dit weekend 10 procent online korting!!!’. Of: ‘Vandaag twee voor de prijs van een’. Of: ‘Jouw code voor vijf euro korting vervalt over twee dagen’. Toegegeven: ik ben niet vies van korting. Het kan best wel eens handig zijn. Maar alleen voor dingen die je echt nodig hebt. En da’s het opmerkelijke: we voelen ons opgejaagd om te kopen en kiezen door dit soort acties regelmatig producten waar we eigenlijk best zonder kunnen.

De tip van vandaag is een hele eenvoudige, maar pas ‘m maar eens toe: je zult zien hoeveel profijt je ervan hebt. Dat wil zeggen: noteer op een briefje producten die je nodig hebt, maar die niet direct te hoeven worden gekocht. Ik zeg maar wat: als je gaten in de onderbroeken krijgt, schaf je uiteraard nieuw ondergoed aan. Dat hoeft geen weken te wachten. Maar als je merkt dat je nette blouse begint te pluizen en je bent eigenlijk op zoek naar iets nieuws, dan zet je zoiets op je lijstje. Gaan je kinderen na de zomer naar het voortgezet onderwijs en heb je een goeie rugtas nodig? Zet zoiets alvast op je lijstje, wie weet kom je een tassenwinkel tegen die opruiming houdt. Heeft je dochter nieuwe sportschoenen nodig omdat de oude te krap worden? Schrijf het op een briefje: dikke kans dat je een winkel tegenkomt met een of andere actie. Dat briefje gaat in je portemonnee en je spreekt met jezelf af dat je geen gebruik maakt van aanbiedingen, tenzij het gaat om spullen die op je lijstje staan. Klinkt misschien wat merkwaardig, maar zo heb je scherp wat je feitelijk nodig hebt en voorkom je dat je op een onbewaakt ogenblik toch in de verleiding komt voor een impulsaankoop. 

Zelf probeer eerst te kijken of ik de items van het lijstje tweedehands op de kop kan tikken.

Zo’n lijstje met spullen die je nodig hebt is dus een soort ijkpunt. Elke keer dat je denkt iets te moeten aanschaffen, kijk je eerst op je briefje. Had je dat thuis ook al bedacht? Train jezelf, vermijd ook de hoogtijdagen van de uitverkoop als je toch niets nodig hebt. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan om die verleiding te weerstaan.  En bedenk ook: minder consumeren geeft meer vrijheid en in dit geval meer geld om aan dingen te besteden die je misschien écht graag wilt realiseren in je leven.

Winkelwagen