Spaar ze állemaal!

Het is mij al vaak opgevallen hoe vatbaar kinderen zijn voor reclame op televisie. Dan komt er zo’n reclameblok voorbij na een kinderprogramma en meteen hoor ik: ‘Oh mam, dat wil ik ook, dat heb ik ook nodig!’. De behoefte ontstaat terwijl ze kijken. En dan zit er ook vaak nog zo’n slogan tussen als ‘Spaar ze allemaal!’. Dat gaat dan over trendy poppetjes en beestjes. Op zich best aardig speelgoed, maar blijkbaar is het niet voldoende om er slechts een te bezitten. Je hoort er pas bij, je doet pas echt mee als je er meer hebt gekocht of gekregen. Dat wordt onze kinderen dus al vanaf heel jong ingeprent. En bij volwassenen gaat dat gewoon door. Hoewel de meeste huizen tot aan de zolder toe gevuld zijn met spullen, blijven we gevoelig voor zinnetjes als ‘Hamsteren!’ en ‘Koop nu, twee voor de prijs van één!’. Het motto is: hoe meer, hoe beter… Ik kijk er niet meer raar van op dat de meeste mensen omkomen in de spullen.

Spaar-ze-allemaal-principe

Veel winkels passen het ‘spaar-ze-allemaal-principe’ toe. Het zorgt voor klantenbinding, het beloont goed gedrag (wie terugkomt, krijgt iets extra’s) en het geeft klanten een fijn gevoel bij het afrekenen. Wie begint met sparen, wil het ook afmaken. Van handdoeken in de supermarkt tot aan speelgoedautootjes aan de pomp. Als je er op let, zie je opeens overal spaaracties.

 Bewust kiezen

Minimaliseren betekent ook: bewust kiezen voor wat je écht nodig hebt. Vaak zijn dat niet de spullen die worden aangeboden bij spaaracties. Doe er dus niet aan mee. Net als bij de kinderen die naar reclame op tv kijken, ontstaat de behoefte pas nadat het je wordt aangeboden. Dat lijkt me niet de juiste volgorde. Want wees eerlijk: voordat je de supermarkt binnen kwam, had je niet bedacht dat je nieuwe bewaardozen nodig had. Laat staan dat je daar eens flink voor zou gaan sparen. Maar omdat er bij de kassa zegeltjes worden aangeboden, kom je vanzelf in de verleiding. En als je zegeltjes hebt, vind je het natuurlijk ook zonde om er niets mee te doen. Niets vervelender dan een halfvolle spaarkaart…

Laat het los…

Ook dit zijn kleine stapjes in het bewustwordingsproces dat hoort bij minimaliseren. Want je hebt al die spullen niet nodig. En bedenk ook: elke drie maanden wordt er weer een nieuwe spaaractie bedacht. Niet omdat ze je zo’n leuke, lieve klant vinden, maar vooral om je opnieuw aan die winkel te binden. Zodat je blijft komen en blijft kopen. Tja. Ik zou zeggen: sla de acties een jaartje over en probeer er van los te komen…

Winkelwagen