Tip 206: Huishouden

Pakweg vijf jaar geleden begonnen mijn man en ik met minimaliseren. Mij wordt vaak gevraagd waarom ik daarmee begon. Ik kan daar niet slechts een reden voor geven. Een belangrijke aanleiding was ergernis over de hoeveelheid spullen in huis. Spullen waar ik niets mee deed, maar waar ik wel aan vast zat. Door te minimaliseren loste dat probleem vanzelf op.

Een andere reden was het milieuprobleem. Mijn man en ik keken in korte tijd een aantal documentaires over de plastic soep en de klimaatveranderingen. Die kwamen min of meer op ons pad; het moest blijkbaar zo zijn. Documentaires over grote thema’s, onderwerpen waar niet zo eenvoudig in oplossing voor is. Toch waren wij al vrij snel eens: hoe minder spullen we consumeren, hoe minder grondstoffen we gebruiken, hoe minder we de aarde uitputten. Als je terug redeneert zijn veel moderne problemen te herleiden tot ons gedrag. Die relatie is er gewoon. Daar kun je niet omheen. Dus daar lag een opdracht voor ons. En zo kan ik nog wel een paar aanleidingen geven, maar deze twee waren de belangrijkste.

Misschien ben je zelf niet zo bezig met die grote vraagstukken. Dat zou goed kunnen. Dan blijft er toch nog genoeg reden over om te minimaliseren. Want dat proces levert altijd resultaat. Denk alleen al even aan je huishouden. Ik bedoel: aan de hoeveelheid tijd die je uitspaart als je al die spullen niet meer hoeft te onderhouden. Ik had vooraf onderschat hoeveel vrijheid dat zou geven.


De basis onder ons huishouden is een heus huishoudschema.

Daar is geen ontkomen aan. Ik werk twee dagen in de week op een basisschool, mijn man werkt voltijd. En wij zijn met z’n zevenen thuis; er moet echt wel het nodige gebeuren. Stofzuigen, schoonmaken, strijken; het is bepaald niet mijn hobby. Daarom vind je hieronder een aantal tips om het huishouden zo eenvoudig mogelijk te maken.

1. Op de dagen dat ik niet buitenshuis werk, pak ik elke dag twee ruimtes aan. Zo ben ik binnen twee weken door het hele huis.

2. Doordat we alles goed hebben georganiseerd, ben ik daar zo mee klaar. Dat wil zeggen: ik hoef niet eerst op te ruimen voordat er kan worden schoongemaakt. Dat scheelt enorm.

3. Ik ga vaak meteen om 8.30 uur aan de slag. Rond koffietijd ben ik dan (ondanks een peuter die de nodige aandacht vraagt) echt wel klaar. Heb ik afspraken? Dan verschuift dat moment naar het begin van de middag.

4. Ik heb mezelf een aantal dagelijkse routines aangeleerd: elke dag draai ik een was en elke dag werk ik de was van gisteren weg. Vind ik dat leuk? Nee, maar ‘t moet wel. Wij hebben trouwens geen droger, de was hangt aan lijnen op zolder, waar ook de strijkplank en de wasmachine staan.

5. Elke dag ruim ik vlak voor het avondeten – samen met de kinderen! – de woonkamer op.

6. Elke avond ga ik met de stofzuiger door de keuken en de huiskamer. Eens per twee dagen dweil ik de keukenvloer.

7. Vanzelfsprekend zijn er ook klusjes die meer dan een keer per week voorbij komen. Denk aan het schoonmaken van het toilet en het poetsen van de wastafels. Als je jezelf aanwendt om dat op vaste momenten te doen, dan stelt het bijna niets voor en ben je zo klaar.

8. Per week doe ik altijd twee grotere klussen. Denk aan ramen lappen, de koelkast schoonmaken, de filters van de afzuigkap schrobben. Dat soort dingen.

9. Elke zaterdag loopt mijn man met de stofzuiger de twee bovenverdiepingen na. Omdat er niet veel spullen rondslingeren, is dat zo gepiept.

Het zijn geen ingewikkelde bezigheden. Het komt neer op consequent handelen. Door het goed bij te houden, raak je nergens achterop. Je bent pas veel tijd kwijt aan schoonmaken als je de ‘schade’ van weken moet inhalen. Door te minimaliseren ben ik minder tijd kwijt aan het huishouden en heb ik meer tijd voor dingen die ik veel en veel leuker vind om te doen. J

Werken jullie ook met een huishoudschema?

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.