Tip 287: Het spel van de reclame

Heb je die poster ook gezien? In bushokjes hangt een levensgrote reclameposter van een supermarkt die tijdens de feestdagen adverteert met de slogan ‘Luxe voor iedereen’. Ik probeer al een paar jaar niet te letten op reclame, maar afgelopen weekend viel mijn oog er opeens op. Ik was op weg naar de weekmarkt waar ik op zaterdag graag boodschappen haal, omdat je daar nog verpakkingsvrij kunt inkopen. ‘Luxe voor iedereen’. Ik bleef aan die leus haken. De tekst irriteert me. Niet het product wordt aangeprezen, maar het gevoel van ‘koop hier, dan hoor je er ook bij’. Reclame speelt in op sentiment. Daar zeg ik niets nieuws mee, maar zo’n poster maakt mij wel weer bewust van het spel dat wordt gespeeld.

Marketing is overal, we zijn er door gevormd. Het is het stemmetje in je hoofd dat zegt: ik wil dat ook, door dit of dat product ga ik mij ook prettig voelen. Het is zo geraffineerd en daarom zo levensgevaarlijk. Want die campagnes praten je eerst een negatief gevoel aan. Maken je bewust van iets dat je nog niet hebt of wat voor jou niet lijkt weggelegd. En vervolgens wordt het product aangeprezen als de oplossing om dat geluk te bereiken. ‘Luxe voor iedereen.’ De nadruk ligt op het sentiment. Zodat iemand denkt: ‘Ik kan mij geen luxe permitteren, maar deze supermarkt kan mij helpen.’ Tja. Dat klinkt aannemelijk. Maar iemand die weinig te besteden heeft, gaat geen luxer leven leiden door de producten uit deze supermarkt. Het is misschien zelfs beter om hele andere keuzes te maken. Dan maar geen zalmfilet op tafel tijdens de Kerstdagen. Waarom zou dat moeten? Waarom leggen we de lat op die hoogte? Waarom laten we ons door de marketing voorhouden dat die luxe erbij hoort? Een geraffineerd spel, vind je niet?

Ik wil je nogmaals waarschuwen voor de misleiding door reclame. Ik zeg vaak: voorkomen is beter dan genezen. Daarom heb ik een Nee/Nee-sticker op de brievenbus. We mijden foldermateriaal, om maar eens wat te noemen. En ik heb met mijzelf afgesproken: ik ga nooit in op deals die online worden aangeboden. De pop ups op websites of de mails met weekendaanbiedingen: domweg negeren is het beste. Laat je leiden door wat je nodig hebt, niet door wat je wordt aangeboden. Mag ik nog voorbeeld geven van hoe reclame werkt? Vanochtend peuterde ik een merksticker los van de speelgoedhelm van mijn driejarig zoontje. Dat was trouwens op zijn verzoek. Maar ook toen besefte ik: reclame is écht overal. Zelfs mijn zoontje is door zo’n helm te dragen een levend uithangbord voor de fabrikant. Of wat denk je van al die merken die we tonen via onze kleding; onbewust zenden we boodschappen uit naar anderen. ‘Koop dit product!’ Ik wil er mee zeggen: denk goed na over wie je bent en wat bij je past. Laat je niet gedwee voor het karretje spannen van de marketingjongens.

Hoe bewust zijn jullie van de invloed van reclame? Hebben jullie een manier gevonden om daar goed mee om te gaan?

1 thought on “Tip 287: Het spel van de reclame”

  1. Doet me denken aan mijn pa die overal met veel geduld de merkjes afprutst. En plastic zakken met reclame gaan binnenste buiten. ‘Niks nodig melkboer!’ (uit een filmpje van buurman & buurman) is hier in huis inmiddels een gevleugelde uitdrukking. Werkt prima als reminder.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.