Ik merk dat veel ouders tegen de hoeveelheid speelgoed aanlopen. Waar doe je goed aan? De oplossing is niet om naar het Zweedse warenhuis te rijden om een extra opbergsysteem te kopen. Zo ging dat bij ons indertijd wel en feitelijk verplaats je het probleem: je houdt te veel speelgoed, je maakt geen echte keuzes. Ik heb inmiddels gemerkt wat wél werkt. Want minder speelgoed zorgt voor meer speelplezier. Dus ik raad je aan om samen met je kind aan de slag te gaan. Ik heb daarvoor tien stappen opgeschreven. Aankomende dagen elke dag een stapje om te zetten in het minimaliseren van de hoeveelheid speelgoed. Eerder de eerste vier stappen:

1. Vraag je kind uit zijn speelgoed tien dingen te kiezen waar het graag mee speelt. Lievelingsspeelgoed dus. Draai de vraag om. Vraag dus niet: wat kan er weg. Zo leer je kinderen al heel jong te kijken naar wat voor hen van waarde is. Het zal je verbazen wat je kind kiest!

2. Herhaal de stap die hierboven staat zo nodig een paar keer de aankomende dagen.

3. Als je merkt dat je kind echt moet nadenken over spullen, dan weet je dat je kunt stoppen. Dan is het belangrijkste speelgoed inmiddels uitgekozen.

4. Vervolgens vraag je aan je kind: ‘Is er ook speelgoed dat we aan andere kinderen kunnen geven? Kinderen die niet zoveel geld hebben voor mooi speelgoed?’ Mijn ervaring is dat kinderen erg gul zijn. Selecteer spullen die ze graag weg willen geven en schenk die dan ook, aan de voedselbank of kringloopwinkel.

Vandaag stap 5:

Als ze twijfelen over speelgoed, dan kan dat bij wijze van experiment ook tijdelijk in een opbergbox. Spreek met je kind af: ‘De inhoud hiervan gaat voorlopig niet weg. Als je iets mist, dan pakken we het er weer uit.’ In de praktijk blijkt dat kinderen helemaal niets meer met die spullen hebben. Wat na enige tijd nog in de doos ligt, kan weg.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Winkelwagen