Een standaardzin

Misschien herken je dit… Je hebt iets van iemand gekregen, maar je bent er eigenlijk niet blij mee. Het is aan jou gegeven onder het mom van ‘dat kan jij vast wel gebruiken’. Of ze zeggen erbij ‘net wat voor jou’ en ‘handig voor de kinderen’.
Het is lief bedoeld en vaak komt het aanbod van mensen uit je directe omgeving.

Je wilt vooral niemand voor het hoofd stoten. Gewoon ‘nee’ zeggen klinkt eenvoudig, maar kan best lastig zijn. Als je het moeilijk vindt om daarin je grenzen te bewaken, kan het maar zo dat je alweer ‘dank je wel’ hebt gezegd. Terwijl je er later spijt van krijgt. Want je probeert immers te leven met minder spullen. Op deze manier schiet het niet op.

Daarom de volgende tip: leer jezelf een standaardzin aan.

Een pasklaar antwoord. Zodat je in voorkomende situaties weet wat je moet zeggen. Laat je niet langer overrompelen. Want het klinkt misschien onvriendelijk wat ik nu zeg, maar sommige mensen hebben gewoon een plaat voor hun kop. Ze nemen geen genoegen met een antwoord als: ‘Nou uh, ik heb het niet nodig’. Ik heb het meegemaakt dat iets je gewoonweg wordt opgedrongen. Het wordt dan omgedraaid: je bent zogenaamd dom bezig als je het niet aanneemt…

Daarom, neem van mij aan, het is slim om een goed antwoord klaar te hebben. Zoiets als: ‘Lief van je, maar ik heb het echt niet nodig. Misschien kan je er een ander blij mee maken?’ Dat werkt ook goed aan de kassa waar vaak iets gratis wordt aangeboden.

Houd je doel voor ogen: minder spullen, betekent meer rust!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.