Tip 114: ‘Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen?’

Tip 114: ‘Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen?’
.
Het begon met een paar mailtjes per week, maar inmiddels loopt het aantal snel op naar tientallen per dag: nieuwsbrieven van organisaties waar je ‘iets’ mee hebt. Ik heb me indertijd bij veel instanties aangemeld, omdat ik briefpost wilde besparen. Wat digitaal kan, doen we digitaal. Da’s sneller, leest net zo gemakkelijk en bespaart een hoop bomen. Maar als je niet uitkijkt stroomt de mailbox over. Zeker als je ooit je mailadres hebt achtergelaten bij winkels op internet. Jullie herkennen het vast. ‘Fijn’ dat je voortdurend wordt bijgepraat over:
.
· Of er ergens SALE is…
.
· Of er weer ‘2 halen 1 betalen’ is…
.
· Of de aanbieding alleen dat weekeinde telt…
.
· Of de nieuwe collectie binnen is…
.
· Of je een voucher met vijf euro korting kunt verzilveren…
.
· Of je kans maakt op een prijs…
.
· Wat er die week in de online folder staat…
.
· Dat er alleen die dag ‘gratis verzenden’ is…
.
· Welke megadeal je nu weer niet mag missen…
.
Als je al langer meeleest op dit blog weet je dat wij voor de papieren reclame een NEE/NEE-sticker op de brievenbus hebben geplakt. We krijgen geen folders meer en daar mis je niets aan. Het is heel simpel: je laat je niet meer leiden door wat anderen aan je willen verkopen. Zo’n sticker is een eerste stap op weg naar selectiever inkopen (het liefst tweedehands natuurlijk!).
.
Nou ja, wat geldt voor de papieren folders, geldt ook voor de digitale aanbiedingen. In de afgelopen weken heb ik dag na dag kritisch gekeken naar de mail die binnenkwam. Veel nieuwsbrieven heb ik afgezegd. Ik kan het iedereen aanraden. Het geeft ook een hoop lucht in het postvak. Iets meer overzicht in het digitale woud. Afmelden gaat heel gemakkelijk; onderaan zo’n brief staat vaak een linkje toegevoegd: ‘Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen?’ Echt, een kind kan de was doen…
.
Kortom: mocht je al die mail zat zijn, begin dan vandaag nog met afmelden. Bevrijd jezelf van al te veel prikkels. Dat kost wel een paar weken. Niet alle organisaties mailen dagelijks. En krijg je nog veel vertrouwelijke informatie per post? Rekeningoverzichten enzo? Die kun je nou juist heel gemakkelijk naar digitaal over laten zetten. De meeste bedrijven werken daar graag aan mee, het omzetten bespaart hen ook kosten. En jij hebt een goeie daad verricht: weer een witte, gebleekte enveloppe minder verspild. Goed bezig!
.
Op Orde #Opgeruimd #Regelmaat #Eenvoud

d4fcd49af923c2531f86

Winkelwagen