Tip 120: Hoe wil jij minimaliseren?

Tip 120: Hoe wil jij minimaliseren?
.
Zomaar ergens beginnen met opruimen en ordenen heeft niet zoveel nut. Voordat ik begon met minimaliseren, heb ik er eerst veel over gelezen op internet. Er is namelijk van alles te vinden. Denk aan blogs en ervaringsverhalen, maar ook aan tips en compleet uitgewerkte methodes. Indertijd werd er in Nederland nog niet veel over geschreven, ik heb vooral gezocht op Engelstalige sites. Maar hoe dan ook, ik had al vrij snel door wat bij mij wel of niet ging werken. Je doet immers overal inspiratie op en haalt eruit wat voor jou prettig is. Verderop in dit stuk kom ik daar nog even op terug.
Ik heb trouwens altijd wel van opruimen en ordenen gehouden. Ik had alleen veel te veel spullen en was daardoor veel tijd kwijt aan het organiseren van al die bezittingen. Ik bleef bezig. Inmiddels weet ik: dat was echt zonde van mijn tijd. Als je al die spullen niet hebt, heb je er ook geen zorg over. Zo simpel is het.
Maar misschien heb je nog niet zo duidelijk voor ogen hoe je aan de slag kunt. Wellicht zie je door de bomen het bos niet meer. Ik kan niet voor jou bepalen wat werkt, maar er zijn meerdere methodes waar je uit kunt kiezen. Bijna allemaal overgewaaid uit Amerika, vandaar die Engelse benamingen.
.
1. The Minimalist Game & One Method
De eerste methode houdt in dat je op dag 1 één ding uit je huis wegdoet. Op dag 2 twee dingen, op dag 3 drie spullen etc. Een kind kan de was doen. Aan het einde van de maand heb je dan afstand gedaan van zo’n vijfhonderd spullen. Zeker als je het lastig vindt om dingen weg te doen, kan dit prima werken. Je bouwt langzaam op. En je zult zien: hoe meer spullen je wegdoet, hoe prettiger het voelt om ervan los te komen.
Deze aanpak lijkt erg op One Method. Voor een bepaalde periode laat je elke dag één ding je huis verlaten. Of dat één vaasje is of een hele box met vaasjes is helemaal aan jou. En je bepaalt zelf ook de periode. Tip: begin eerst eens met twee weken. Oefen in het afscheid nemen…
.
2. 90/90 Rule
Als je iets de afgelopen 90 dagen niet hebt gebruikt en je bent er haast zeker van dat je het de komende 90 dagen ook niet gaat gebruiken, dan kan het weg. Naar vrienden en familie of bijvoorbeeld naar de kringloopwinkel. In elk geval: je huis uit!
.
3. KonMari Method
Jullie kennen ongetwijfeld Japanse Marie Kondo. Ze heeft een boek geschreven dat ongekend populair is in Nederland en daarbuiten. Haar aanpak werkt ook heel enthousiasmerend. Even in mijn eigen woorden: van één onderwerp verzamel je alles dat je in huis hebt. Neem je kleding er eens bij. Maar dan ook echt álle kleding. Ook die in de dozen op zolder en de tassen onderin je kast. Je loopt alles na. En elke keer vraag je jezelf af: ‘Does it spark a joy?’ Met andere woorden: word je er blij en gelukkig van? Zou je dat truitje graag morgen willen dragen? Dan mag het terug in de kast. Zo niet, dan kan het weg. Je zou kunnen zeggen; ik ga alles weg doen waar ik niets mee heb. Maar zij draait het dus om: je houdt in je huis en leven waar je je fijn bij voelt. Het proberen waard.
.

4. Box Method
Neem drie kratten of dozen. Eén voor het weggooien van spullen (die je niet kunt repareren), één voor het weggeven van spullen (aan een vriendin of familielid, aan een goed doel) en één voor spullen die een nieuwe plek in huis krijgen. Je duikt een kast in, pakt elk voorwerp vast en alleen dingen die je écht gebruikt, blijven in die kast. En anders gaan ze in een van de drie genoemde kratten. Na het uitmesten van de kast zijn de boxen zelf aan de beurt. Box 1 gaat in de kliko. Box 2 gaat direct weg naar de persoon of instantie die je er blij mee wilt maken (direct doen, anders raak je in de verleiding om het toch weer te houden!) . En de spullen uit box 3 krijgen dus een andere, vaste plek in huis. Wil deze methode werken, dan moet je kordaat te werk gaan. Meteen de spullen wegdoen, die weg kunnen. Anders bestaat het gevaar dat je toch misschien nog weer dingen uit de box vist en houdt.
.
5. Packing Party
Zeker als je gaat verhuizen, dan is dit een geweldige methode. Maar het vraagt wel veel tijd. Zo’n beetje alle spullen die je hebt, stop je in dozen. Je haalt er alleen uit wat je nodig hebt. Dus blijkt na zes maanden dat die acht paar schoenen nog steeds onaangeroerd in de doos zitten en heb je ze niet eens gemist, dan kunnen ze weg. Veel mensen doen onbewust een beetje aan deze methode. Ze pakken alles in voor een verhuizing. Er wordt een deel uitgepakt in het nieuwe huis en de overige veertig dozen worden tijdelijk op zolder gezet. Totdat ze er na een jaar achter komen dat de dozen nog steeds niet zijn uitgepakt. Zo maken onuitgepakte dozen soms meerdere verhuizingen mee.
Nadeel van deze methode is dat je er een jaar voor uit moet trekken om te weten of je spullen niet meer nodig hebt. Want zomerspullen gebruik je niet in de winter en winterspullen niet in de zomer, om maar eens wat te noemen. En het lijkt me ook wel bewerkelijk om alles eerst in dozen te moeten stoppen. Maar desondanks: als het je wat lijkt, probeer het uit
.
6. Closet Hanger Method
Al de kleren in jouw kast hang je zo op dat de hangers allemaal dezelfde kant op wijzen. De kleding die je hebt gedragen, hang je (na het wassen) andersom in de kast terug. Na zes weken zie je precies welke kleding je draagt of niet. Het vraagt wel veel discipline, want anders werkt het niet. Als je het goed doet, zie je na verloop van tijd in een oogopslag welke kleding er alleen maar hangt om je kast op te vullen (doe die weg!). Daarbij moet je natuurlijk vooraf al de seizoensgebonden kleding er tussenuit halen, want sommige truitjes draag je alleen in de zomer. Maar probeer het eens uit. En het kan ook met andere spullen in huis. Zet alle glazen eens op de kop in de kast. Glazen die je gebruikt, zet je normaal terug. Zo zie je dus heel eenvoudig welke je wel of niet gebruikt. Een prima hulpmiddel bij het maken van een selectie.
.
7. Op Orde-methode
Begin met kleine, makkelijk af te ronden projecten. Neem de rommellade in de keuken of je verbanddoos. Pak de krantenmand erbij of begin met het nachtkastje. Bedenk: wat wil ik graag houden? Al het andere kan (in principe) weg. Door elke keer kleine projecten aan te pakken, heb je eerder een succeservaring. Beginnen met de hele zolder is veel te hoog gegrepen. Als je kleine stapjes maakt, kom je elke keer een beetje verder. Moet jij eens kijken waar je over een jaar bent! En ja, die zolder. Het is waarschijnlijk een probleemgebied. Maar daar kom je vanzelf aan toe; eerst maar eens oefenen met eenvoudig af te ronden klussen. Ik heb hier trouwens in tip 105 uitgebreid over geschreven. Dus wil je verder lezen? Scroll op de site weer even terug naar tip 105.
.
En laten jullie me weten welke methode jullie hanteren?
.
#Op Orde #Opgeruimd #Regelmaat

ee62679797ccf8638258

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.