Bandwagon-effect

Ons aankoopgedrag wordt (vaak onbewust) beïnvloed. Als je je aankopen wilt verminderen is het goed je bewust te worden van dingen die dat beïnvloeden. Gisteren vertelde ik over het snob-effect.

 

Maar ken je ook het bandwagon-effect?

 

 

Dit is eigenlijk precies het tegenovergestelde van het snob-effect. Bij het snob-effect laat je je aankopen leiden door het idee iets te kopen waarmee je kan opvallen zodat je aandacht krijgt.

Bij het bandwagon-effect koop je juist iets omdat je merkt dat alle andere mensen om je heen dat ook doen. Je koopt tóch het rode jasje omdat iedereen er een heeft, terwijl je zelf graag paars draagt. Of je koopt het omdat het de trend van nu is. Of omdat het een rage is.

Als je gevoelig bent voor dit effect kan het je aankopen enorm beïnvloeden. Je kunt daardoor dus ook ongemerkt vaak miskopen doen. Door jezelf de vraag te stellen ‘waarom wil ik dit eigenlijk kopen’ voorkom je dat je misschien in een opwelling iets koopt omdat iedereen het heeft in plaats van dat jij dat zélf graag wilt.

Ook kinderen zijn erg gevoelig voor dit effect. Als iedereen in de klas witte sportschoenen draagt, kies je voor wit terwijl je eigenlijk liever blauwe draagt.

Als ouder kan je hierin dus veel betekenen. Bevraag je kind. Wil je écht graag die witte? Waarom wil je die witte?  Dit soort vragen stellen is belangrijk als je merkt dat de keuze van je kind afwijkt van bijvoorbeeld de smaak van je kind.

 

 

 

 

Winkelwagen