Snob-effect

Ons aankoopgedrag wordt (vaak onbewust) beïnvloed. Als je je aankopen wilt verminderen is het goed je bewust te worden van dingen die dat beïnvloeden. Gisteren vertelde ik over het Diderot-effect.

Maar ken je ook het snob-effect?

Waar ga je dit dan dragen? – Op mijn werk.

Sommige mensen kopen spullen om op te vallen. Dus je schaft – zoals op het plaatje hierboven- een feestjurk aan om op je werk te dragen. Draag je op je werk zo’n jurk dan weet je dat je er vragen of opmerkingen  (lees:aandacht) over krijgt. Zo sta je even in de belangstelling.  Bevraag jezelf elke keer: heb ik het écht nodig of koop ik het om bijvoorbeeld op te vallen of ‘leuk gevonden’ te worden? Aandacht genereren kan natuurlijk voor jezelf zijn, maar ook voor je kinderen.

Als je je bewust wordt van het snob-effect zal je minder snel onnodige aankopen doen.

Opvallen kan je ook doordat je een leuke persoonlijkheid hebt!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.