Zie je dat rek op de foto? Zo’n uitverkooprek in een winkelstraat is de ultieme verleider. Ik herken dat maar al te goed. Voordat ik het wist had ik alweer iets gevonden dat gewoon leuk, goedkoop of handig was voor later (op de groei kopen, komt je dat bekend voor?). Nou ja, om welke reden dan ook: er is altijd wel iets te verzinnen waarom je het niet kan laten hangen. Het kan je bijna het gevoel geven dat je een goede daad hebt verricht. Je hebt het maar mooi goedkoop ingeslagen, want straks moet je er duur aan. En misschien is het wel lekker om zoiets te kopen om tegen je man te kunnen zeggen: ‘Kijk eens, kostte bijna niets’.
Als je je beter bewust bent wat aanbiedingen met je doen, dan is het al gemakkelijker om dat rek gewoon voorbij te lopen. Want hé, je kwam toch naar het winkelcentrum om brood te kopen?
Het hele jaar door krijg je aangepraat dat er sale is. Of ze het nou pre-winter-sale noemen. Of gewoon winter-sale. Of wellicht last- winter-sale. Het komt allemaal op hetzelfde neer: winkeliers willen je het gevoel geven dat het nú of nooit is.
En ja nu de winkels dicht zijn door de lockdown, kan je mailbox ook nog eens vollopen met mailtjes als: ‘Alleen dit weekend 10 procent online korting!!!’. Of: ‘Vandaag twee voor de prijs van een’. Of: ‘Jouw code voor vijf euro korting vervalt over twee dagen’. Toegegeven: ik ben niet vies van korting. Het kan best wel eens handig zijn. Maar alleen voor dingen die je echt nodig hebt. En da’s het opmerkelijke: weij mensen voelen ons opgejaagd om te kopen en kiezen door dit soort acties regelmatig producten waar we eigenlijk best zonder kunnen.