Gaan we dit nou in Nederland doen?

Ti.
Afgelopen vrijdag maakte ik kennis met het fenomeen ‘Black Friday’. Ik moest even in de binnenstad zijn en bij veel winkels was er extra korting. Dat werd aangeplakt als ‘Black Friday Sale’. Er was zelfs een winkel met een enorme ballonnenboog voor de deur. Ik las er dit weekend ook over op een blog van iemand uit Noorwegen. ‘Gaan we dat nu ook in Nederland doen?’, dacht ik.
In Amerika bestaat het al veel langer. Black Friday is gekoppeld aan Thanksgiving Day, afgekort als Thanksgiving. Dat is een nationale feestdag waarop God wordt bedankt voor de oogst en voor allerlei andere goede dingen. Wij hebben in Nederland in november ook een ‘Dankdag voor gewas en arbeid’ die in veel kerken nog wordt gevierd. In de Verenigde Staten wordt deze dag gehouden op de vierde donderdag in november. Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving.
.
Hoe mooi die tradities en gebruiken ook kunnen zijn, ik merkte aan mezelf toch een soort van teleurstelling. Weer iets erbij. Alsof we nog niet genoeg hebben. Van Halloween, tot Sint Maarten, Sinterklaas en Kerst – en nu dus ook nog Black Friday. Het wordt ons via gewiekste reclamecampagnes nogal opgedrongen. En volgens mij vooral om er geld aan te kunnen verdienen. Wij vinden dit heel normaal. Ik denk dan: zouden de Amerikanen ook Sint Maarten en Sinterklaas gaan vieren?
Natuurlijk, je hoeft je niets van dit soort dingen aan te trekken. Gewoon je eigen plan trekken, de andere kant opkijken. Maar toch hè, ik weet dat veel mensen hiervoor gevoelig zijn. Allemaal prikkels. Momenten waarop je als consument stevig in je schoenen moet staan. Misschien hebben jullie daar minder last van, maar ik stoor mij daar echt aan. Ik vind het kwalijk, dat ik steeds weer wordt aangezet tot consumeren. Het komt er ook weer bovenop. Of eigenlijk: je bent natuurlijk wel een beetje dom als je er niet aan meedoet. Want wie wil er nou geen korting? Wie wil daar nou niet van profiteren?.
Vergeet niet: over een paar dagen krijg je weer mailtjes over de pre-winter sale. En ga zo maar door. We zijn dag in, dag uit doelwit van gehaaide marketingstrategen. Ik word daar niet vrolijk van.
.
Wellicht vind je me te zuur. Alsof ik niet blij zou kunnen worden van flinke korting. Alsof ik daar niet gebruik van zou willen maken. Weet je, dat is mijn punt niet. Het gaat me vooral om de opeenstapeling van acties. Er wordt mij het gevoel aangepraat dat ik de hele tijd alert moet zijn, want anders heb ik weer een of andere korting gemist. En ik wil niet aan de leiband lopen van de commercie. Ik wil zelf bepalen wanneer ik iets koop en waarom ik iets koop. In mijn geval: omdat ik het hard nodig heb. En niet omdat het goedkoop is…
.
Op Orde #Eenvoud

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.