Reclame

Marketing is overal, we zijn er door gevormd. Het is het stemmetje in je hoofd dat zegt: ik wil dat ook, door dit of dat product ga ik mij ook prettig voelen. Het is zo geraffineerd. Want reclamecampagnes praten je vaak eerst een negatief gevoel aan. Maken je bewust van iets dat je nog niet hebt of wat voor jou niet lijkt weggelegd. En vervolgens wordt het product aangeprezen als de oplossing om dat geluk te bereiken.  


Ik wil je bewust maken van de misleiding door reclame. Ik zeg vaak: voorkomen is beter dan genezen. Daarom heb ik een Nee/Nee-sticker op de brievenbus. We mijden foldermateriaal, om maar eens wat te noemen. En ik heb met mijzelf afgesproken: ik ga nooit in op deals die online worden aangeboden. De pop ups op websites of de mails met weekendaanbiedingen: domweg negeren is het beste.

 

Laat je leiden door wat je nodig hebt, niet door wat je wordt aangeboden.

 

Mag ik nog een voorbeeld geven van hoe reclame werkt? Vanochtend peuterde ik een merksticker los van de speelgoedhelm van mijn  zoontje. Dat was trouwens op zijn verzoek. Maar ook toen besefte ik: reclame is écht overal. Zelfs mijn zoontje is door zo’n helm te dragen een levend uithangbord voor de fabrikant. Of wat denk je van al die merken die we tonen via onze kleding; onbewust zenden we boodschappen uit naar anderen. ‘Koop dit product!’ Ik wil er mee zeggen: denk goed na over wie je bent en wat bij je past. Laat je niet voor het karretje spannen van de marketingjongens.


Hoe bewust zijn jullie van de invloed van reclame? Hebben jullie een manier gevonden om daar goed mee om te gaan?

Winkelwagen