Reclame

Ik probeer al een paar jaar niet te letten op reclame. Veelal wordt niet het product aangeprezen, maar het gevoel van ‘koop hier, dan hoor je er ook bij’. Reclame speelt in op sentiment. Maar daar  zeg ik niets nieuws mee,


Marketing is overal, we zijn er door gevormd. Het is het stemmetje in je hoofd dat zegt: ik wil dat ook, door dit of dat product ga ik mij ook prettig voelen. Het is zo geraffineerden. Want reclamecampagnes praten je vaak eerst een negatief gevoel aan. Maken je bewust van iets dat je nog niet hebt of wat voor jou niet lijkt weggelegd. En vervolgens wordt het product aangeprezen als de oplossing om dat geluk te bereiken.  


Ik wil je bewust maken van de misleiding door reclame. Ik zeg vaak: voorkomen is beter dan genezen. Daarom heb ik een Nee/Nee-sticker op de brievenbus. We mijden foldermateriaal, om maar eens wat te noemen. En ik heb met mijzelf afgesproken: ik ga nooit in op deals die online worden aangeboden. De pop ups op websites of de mails met weekendaanbiedingen: domweg negeren is het beste. Laat je leiden door wat je nodig hebt, niet door wat je wordt aangeboden. Mag ik nog een voorbeeld geven van hoe reclame werkt? Vanochtend peuterde ik een merksticker los van de speelgoedhelm van mijn driejarig zoontje. Dat was trouwens op zijn verzoek. Maar ook toen besefte ik: reclame is écht overal. Zelfs mijn zoontje is door zo’n helm te dragen een levend uithangbord voor de fabrikant. Of wat denk je van al die merken die we tonen via onze kleding; onbewust zenden we boodschappen uit naar anderen. ‘Koop dit product!’ Ik wil er mee zeggen: denk goed na over wie je bent en wat bij je past. Laat je niet voor het karretje spannen van de marketingjongens.


Hoe bewust zijn jullie van de invloed van reclame? Hebben jullie een manier gevonden om daar goed mee om te gaan?

4 reacties op “Reclame”

  1. De ja/nee sticker is bij deze zomer erop gegaan. Wat scheelt dat een hoop papier zeg. Voor de aanbiedingen van mijn supermarkt kijk ik graag op Folderz.nl (ja, met een z). Als dit al langer had bestaan, was zo’n ja/nee sticker er al veel eerder op gegaan. De tip van deze site heb ik uit jouw boek.
    Verder neem ik mijn favoriete tv zenders altijd op. Later (de volgende dag) kijk ik ernaar en zap de reclames in een paar seconden door. Een uur tv blijkt in werkelijkheid maar drie kwartier tv te zijn. ha ha!

  2. Ik stuur geadresseerde reclame terug naar de afzender en zet de radio af zodra er een reclame blok begint. Zeker in de auto. Wanneer ik me nog steeds realiseer dat een goede commercial alleen iets zegt over het reclamebureau dat de commercial heeft gemaakt EN niets zegt of het aangeprezen product goed is, doet reclame me niets.

  3. Ik bekijk de folder wel omdat ik dan vd aanbiedingen gebruik kan maken.
    Verder denk ik niet dat ik er erg door wordt beinvloed. Ga zeker niet iets extra kopen omdat er een pop-up verschijnt. De TV reclames gaan op stil als ze voorbijkomen maar dat is ook omdat ik het teveel herrie vindt.
    In winkels koop ik echt wat ik zeker wil en natuurlijk neem ik wel eens iets extra mee omdat ik daar tegenaanloop, maar dat beschouw ik niet als iets dat ik voor de verleiding bezwijk, ik kan het dan ook echt goed gebruiken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Winkelwagen