Tip 354 : De vakantiepot


Kinderen genieten van gezinsmomenten en uitjes. Je kan daar
– ook in deze aankomende meivakantie – al voorpret aan beleven door de vakantiepot in te voeren. Daar gaat deze tip over.

Pak een glazen pot, bijvoorbeeld een flinke weckpot. Roep je gezin bij elkaar en vraag hen wat zij nou een leuk vakantie-uitje vinden. En daarmee bedoel ik niet meteen tripjes naar pretparken of andere plekken waar je van a tot z wordt vermaakt. Denk eerder aan een filmavondje thuis, picknicken in het bos, een blotevoetenpad lopen, zelf een fotospeurtocht maken, een keer naar het zwembad, buiten pannenkoekjes bakken met het gourmetstel, een ‘zo lang mogelijk opblijven als je wilt’- avond, marshmallows roosteren boven de vuurkorf, een avondwandeling maken (inclusief zaklamp!). Om er maar eens een paar te noemen. Het geeft de kinderen de mogelijkheid zelf mee te beslissen en soms komen ze met verrassende dingen, waar je zelf niet op was gekomen.

Spreek met je kinderen af dat ze nog allerlei leuke activiteiten mogen verzinnen en dat ze die dan ook zo snel mogelijk aan je doorgeven. Ik schrijf die uitjes altijd op een papiertje en dat stoppen we dichtgevouwen in de pot. Tegen de tijd dat de vakantie aanbreekt, heb je een heleboel tips. Een pot vol. En tijdens de vakantie kan je een van de kinderen laten grabbelen. ‘Wat zullen we morgen eens gaan doen? Jij mag een briefje pakken.’ Heel eenvoudig, maar dit werkt altijd. Vergeet niet, ze hebben zelf die uitjes verzonnen, dus ze zullen daar niet zo snel hun neus voor ophalen. En het leukste is natuurlijk als ze een papiertje trekken dat ze zelf hebben ingevuld. Dat houdt het ook een beetje spannend.

Kortom, een mooie manier om alvast wat voorpret op te bouwen en je geeft ongemerkt al wat structuur aan je vakantie. Kost niets, maar succes verzekerd.

1 thought on “Tip 354 : De vakantiepot”

  1. Leuk idee! Als je dit voor het eerst doet, lijkt het me wel verstandig dat je vooraf goed duidelijk maakt dat iedereen geacht wordt volop mee te doen aan de activiteit van die dag, ook vindt hij/zij het niet zo leuk, want op zijn/haar dag doen de anderen dan ook enthousiast mee.

    Mijn ouders bedachten een soortgelijk systeem voor de zomervakanties:
    Op vakantie wilden mijn vader en ik altijd graag de omgeving verkennen, terwijl mijn broer en mijn moeder vooral graag op de camping bleven. Aan het begin van de vakantie maakte mijn vader 4 lootjes, met onze namen er op. Dan werd die dichtgevouwen en in een pot gedaan. Vervolgens werden ze er 1 voor 1 uitgehaald, en de volgorde waarin ze eruit werden gehaald, werd de volgorde waarin we mochten bepalen wat er die dag werd gedaan. Dus bijvoorbeeld het briefje van mijn broer als 1e, dan die van mijn vader, die van mijn moeder en dan die van mij, betekende dat mijn broer bepaalde wat we deden op dag 1, 5, 9, 13 enz. Mijn vader op dag 2,6, 10, 14 enz.
    Het werkte heel goed, ook al had je die dag misschien niet zoveel zin wat een ander die dag bepaalde, je deed enthousiast mee, want op jouw dag deden de anderen ook enthousiast mee.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.