Diderot-effect

Ons aankoopgedrag wordt (vaak onbewust) beïnvloed. Als je je aankopen wilt verminderen is het goed je bewust te worden van dingen die dat beïnvloeden.

Ken je het Diderot-effect?

Dit effect is genoemd naar de Franse filofoof Denis Diderot. Hij heeft omschreven hoe zijn leven veranderde nadat hij een nieuwe kamerjas had gekregen van een vriendin. Doordat hij deze kamerjas kreeg, had hij voor zijn gevoel opeens ook allerlei andere dingen nodig. Net zoals op het plaatje hieronder . Door de nieuwe jurk valt het je ineens op dat de inrichting van je huis ook aan vervanging toe is.

Ik koop ‘m, je leeft tenslotte maar één keer.  –  Ik heb eigenlijk meer geld nodig voor een fatsoenlijke inrichting, die stoel kan echt niet meer.

 

Het Diderot-effect dus! Daar wordt door reclame handig op ingespeeld. Sta je in de winkel dat nieuwe bloesje te passen, zegt de verkoopster dat ze er ook nog wel een broek bij heeft die er eigenlijk onder hoort. Je komt in de winkel voor een shirtje op je broek. Maar het kan zomaar zijn dat je winkel uitloopt met een shirtje én een nieuwe broek. En zelfs misschien wel met het gevoel  dat die broek die je aan hebt ook ‘eigenlijk niet meer kan’.

Als je je dit bewust wordt, herken je het Diderot-effect.  Deze bewustwording kan er voor zorgen dat je minder snel toch een (impuls) aankoop doet.

Winkelwagen